2011

Löparknä är den vanligaste orsaken till knäsmärta på utsidan av knät hos löpare. Det kallas också för Iliotibal band syndrom då smärtan orsakas av bindvävsstråket som går från sätet och fäster in på utsidan av knät. Bindväv finns det mycket av i kroppen, runt alla muskler, och det iliotibiale bandet är ägentligen bara en förtjockning av bindvevet som finns runt hela lårets och sätets muskulatur. Förut sa man att det var bindvävsstråket som glider över ett benutskott på lårbenet när man böjer knät som ger upphov till smärtan. Numera har man sett att det ägentligen blir ett tryck på fettvevnaden under bindvävet som orsaker en irritation som leder till smärta.

Tryck eller glidning, det speler ingen roll. Vad ska man göra för att undvika det, och hur ska man behandla det på bästa sätt?

 

Förebygga:

 

Det är sällan man får löparknä på båda knäna. Så oftast orsakas det av en obalans i kroppen i kombination med det klassiska "too much, too soon, too often". Alle som löptränar bör tänka på sin teknik och styrka, lär dig att springa rätt så kommer det bli roligare och säkrare att springa. Att stretcha utsidan låret är ett råd som ofta ges. Det kan vara med att hjälpa till, men tänk på att alla är vi olika. Jag är kanske stram och orörlig i höften, medans en annan inte kan röra fotleden tillräcklig. Så tipset är att stretcha det som är stramt och "kort" och styrketräna det som är svagt och "långt".

 

Behandla:

 

Bra terapeuter hittar orsaken till smärtan, och behandlar detta. Det kan komma från höft, rygg, knä, underben, fot eller i löptekniken. Någon stans finns det en en obalans. Ett generellt råd är att behandla muskulära spänninger i höft och sätet. Detta kan man göra själv med en såkallad foam roller eller en liten boll, till ex tennisboll. Jobba med dom områden som är ömma, till du känner att spänningen går bort lokalt. Ett annat generelt råd är att stärka sätesmuskulturen. Är man för svag här leder det till att man inte klarar att kontrollera knät, och man får en såkallad kollaps i knät, liten ja, men upprepas det tillräckligt många gånger kan det leda till smärta.

 

Rekomendard läsning:

Iliotibial Band Friction Syndrome Is Frictionless – www.dynamicchiropractic.com

 

Kim

Visa hela inlägget »

En ny forskningsrapport från Karolinska Institutet visar att acetylsalicylsyra- ASA (ex: Aspirin, Treo Comp) ger skydd mot tjocktarmscancer på individer som är i en riskgrupp (ärftlighet) för sjukdomen. I placebo-gruppen fick 23 individer cancer, medans i ASA-gruppen var  det bara 10 individer som fick cancer.

 

Jag är ingen cancerexpert, men det känns som att nånting inte stämmer. Sannolikt är studien utförd på ett bra sätt. Frågorna man måste ställa sig är:

 

Är cancer en brist på ASA?

 

Har vi mer cancer nu än för 1000 år sedan?

 

Kan man förebygga cancer med naturläkemedel utan biverkningar?

 

Finns det bivrkningar vid intag av ASA?

 

Hämmar ASA och andra NSAID's kroppens naturliga läkningsförmåga?

 

Kan man förebygga cancer med att äta rätt?

 

Kan man förebygga cancer med att vara fysisk aktiv?

 

Kan man förebygga cancer med att stressa mindre?

 

Kim

Visa hela inlägget »

I helgen var jag med kollegor från Optimal Fysik i Nederländerna för att ta andra delen av en kurs på Functional Movement Screen (FMS). Extra roligt var det att få träffa grundarna av analysen, Gray Cook och Lee Burton.

 

Rörelseanalysen är gjord för idrottare i alla åldrar och nivån, och är ett sätt att gradera individens rörelseförmåga. Analysen ställer krav till idrottarens balans, stabilitet och mobilitet på ett enkelt sätt. 7 olika rörelser som betygssätts (0-3 poeng). Målet är att hitta individens svaga länker, och utifrån det ge övningar som kan förbättra detta. Låga poeng är lika med en ökad risk för skada och ger inte kroppen ultimata förutsättninger att röra sig effektivt.

 

Kim

Visa hela inlägget »
Etiketter: rörelseanalys

Den 24. september hade vi glädjen av att gå en kurs i löpteknik med Dr. Nicholas Romanov på Bosön. Dr Romanov är världskänd som mannen bakom The Pose Method® of running.

 

Frågan är varför man ska gå en kurs i löpteknik. Finns det verkligen någon nytta i det? Alla kan ju springa eller hur??  Svaret är tyvärr nej. Om alla kunde springa så vore inte löpning en utav idrotterna med flest skador. Löparknä, höftsmärtor, hälsporre, hälseneinflammation är bara några utav skadorna  som löpare råkar ut för.

Men då har man kanske dåliga skor?? För att citera Dr. Romanov: "Shoes is not a factor if you know how to run"  Att tro att en sko kan känna bättre, absorbera stötar bättre, göra löpsteget bättre än det du styr med  egen kropp, är som tur är inte sant. Man måste faktisk lära sig att springa, träna teknik och styrkan innan man tränar långdistans. Tänk att för varje minut du springer, ska fot, knä och höft ta upp stötar 2-3 gånger din kroppsvikt 180-190 gånger. På en minut! Tänk om du springer lite fel i 40 minuter!

Mitt hetaste tips för att motivera dig att träna teknik är att låta någon annan filma dig när du springer, en sträcka på 20 meter räcker. Spela upp filmen bild för bild, och jag garanterar att du kommer villja ändra en hel del i din teknik.

 

 

Träna rätt, träna teknik!

Visa hela inlägget »
Etiketter: löpteknik