Ska löparen styrketräna??

Lägg till ett bra styrkeprogram i din träning om du vill bli snabbare, mindre skadebenägen och förbättra din hälsa. Kolla bara här:

 

Bli snabbare:

 

Först måste vi avkräfta en myt om styrketräning. Tung styrketräning ger inte nödvändigvis stora, klumpiga, tröga muskler och ökad vikt. Det kan ge större muskler, men det går jättebra att öka styrkan utan att öka kroppsvikten med hjälp av rätt styrketräning. Studier har visat att löpare som lägger till styrketräning i sitt uthållighetsprogram förbättrar sin löpsekonomi (teknik) och öker längden man kan springa med sin maximala aeroba fart, jämnfört med löpare som inte har med styrketräning i sitt program.

 

Undvik skador och förbättra din bålstyrka:

 

Traditionella lyft som till ex. marklyft och knäböj är övningar som ger dig en ökt styrka båda i ben och bål, och är överlägsna övningar som ex. Plankan som av någon anledning har blivit förstahandsvalet av bålövningar. Givetvis är plankan bättre än sit-ups som en bålövning, men kommer inte upp i samma liga som dom mer funktionella övningarna knäböj och marklyft är.

Eftersom löpning är en enbensidrott är det lämpligt att till stor del utgå från olika enbensövningar i styrkeprogrammet. Är du svagare på en sida som löpare finns det risk att löpstäget försämras när du blir trött. Enbensövningar kommer eliminera sidoskillnader, öka styrkan i relevanta muskelkedjor och gör så du kan bibehålla din teknik over längre tid. Exempel på enbensövningar är splitböj, utfall och step up- varianter.

 

!!! Lär dig tekniken i lyften innan du belastar tungt, men belasta tungt för bäst resultat (>80 % av 1 RM)!!!

 

Förbättra den allmänna hälsan:

 

En stor andel aerob träning har visat sig öka den oksidativa stressen på kroppen som kan leda till kronisk inflammation. Ett sätt att motverka detta är vid att inta antioksidanter. Ett annat sätt är styrketräning som också visat sig öka antioksidant statuset och motverka den oksidativa stressen. Styrketräning har också en mängd andra positiva effekter på hälsan – mindre smärta nacke/ländrygg, förebyggar diabetes och förbättrar insulin nivåer och förebyggar / behandlar psykisk ohälsa.

 

Kim

Kommentera gärna inlägget: